Ledelseskommentar årsregnskap for SDØE
Formål
Petoro er fra opprettelsen i 2001 rettighetshaver for statens andeler i utvinningstillatelser, felt, rørledninger og landanlegg. Petoro skal ivareta SDØE-porteføljen på et forretningsmessig grunnlag. Ved utgangen av 2024 bestod porteføljen av 183 utvinningstillatelser, åtte flere enn ved inngangen til året. I løpet av 2024 ble 15 utvinningstillatelser tilbakelevert. I januar 2025 gjennomførte Energidepartementet tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO 2024) hvor ytterligere 13 utvinningstillatelser ble tildelt med SDØE-deltakelse.
Etter økt statlig eierskap i sentral gassinfrastruktur i 2024, har Petoro fått et oppdatert mandat. I henhold til selskapets oppdaterte vedtekter skal Petoro i forvaltningen av denne infrastrukturen legge vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og god forvaltning av petroleumsressursene. Selskapet skal derfor i sine forretningsmessige vurderinger vedrørende denne infrastrukturen hensynta effektiv drift og driftskostnader, og lavest mulig brukerkostnader over tid gitt avveiing mot regularitet og fleksibilitet, i tillegg til rimelig avkastning på investeringer hensyntatt risiko. Ved beslutninger knyttet til denne infrastrukturen skal det ikke legges særskilt vekt på virkningene for verdien av statens deltakerandeler i utvinningstillatelser.Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til Bestemmelser om økonomistyring i staten, rundskriv R-115 fra Finansdepartementet og krav i Instruks om økonomistyring av SDØE i Petoro AS med de unntak som er innvilget for SDØE. Styret bekrefter at årsregnskapet, som består av bevilgningsregnskap og kapitalregnskap i kontante størrelser, gir et rettvisende bilde i samsvar med kontantprinsippet. Artskontorapporteringen viser regnskapstall for SDØE som rapportert til statsregnskapet etter standard kontoplan for statlige virksomheter.
Styret bekrefter videre at virksomhetsregnskapet er utarbeidet i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk i Norge og gir et rettvisende bilde av SDØEs eiendeler, forpliktelser og resultat per 31. desember 2024.Vurdering av vesentlige forhold
Bevilgningsregnskapet og kapitalregnskapet
I samsvar med supplerende oppdragsbrev datert 20. desember 2024 var SDØEs bevilgning til investeringer1 36,0 milliarder kroner. I tillegg ble det gitt en bevilgning til kjøp av eierandeler2 i sentral gassinfrastruktur på 11,9 milliarder kroner. Bevilgning til driftsresultat3 var 233,3 milliarder kroner. Bevilgning til renter av statens kapital4 var 3,8 milliarder kroner. Driftsresultatet etter kontantprinsippet påvirkes først og fremst av prisen på olje og gass og av solgte volum fra SDØEs produksjon. Det er Equinor som ivaretar avsetningen av SDØEs produkter gjennom avsetningsinstruks gitt av Nærings- og fiskeridepartementet.
Artskontorapporteringen etter kontantprinsippet viser netto rapporterte inntekter på 311,8 milliarder kroner i 2024 mot 355,2 milliarder kroner i 2023, ekskludert finansinntekter. Inntektene er i stor grad påvirket av lavere gasspriser i 2024. Utgifter rapportert til bevilgningsregnskapet omfatter utbetaling til investeringer på 48,5 milliarder kroner og driftsutgifter på 43,5 milliarder kroner. Utbetalinger i 2023 knyttet til investeringer var 30,4 milliarder kroner og til drift 53,3 milliarder kroner. Utbetalinger til drift er i hovedsak knyttet til drift av felt og anlegg, prosesserings- og transportkostnader samt lete- og feltutviklingsutgifter. Utbetaling av finansutgifter kommer i tillegg. Avskrivninger på felt og anlegg var 29,6 milliarder kroner i 2024 mot 27,2 milliarder kroner i 2023. 1 Kap/post 2440.30
2 Kap/post 2440.31
3 Kap/post 5440.24
4 Kap/post 5440.80
Virksomhetsregnskapet for SDØE inkluderer flere vesentlige estimater som er beheftet med usikkerhet og som bygger på skjønnsmessige vurderinger. Dette inkluderer blant annet balanseførte letekostnader, reserveanslag som grunnlag for avskrivninger, fjerningskostnader basert på estimater for kostnader som vil påløpe langt frem i tid og vurdering av nedskrivning av verdi på varige driftsmidler.
Netto kontantstrøm til staten fra SDØE per årsslutt var 220 milliarder kroner, 57 milliarder lavere enn året før. Reduksjonen i kontantstrøm skyldes i hovedsak lavere gasspriser og høyere investeringer. Nedgangen ble delvis motvirket av økt gassalg og lavere utgifter for kjøp av tredjepartsgass. Til tross for betydelig nedgang sammenlignet med 2023, er kontantstrømmen for året den tredje høyeste i Petoros historie.
Total produksjon var 1 063 tusen fat oljeekvivalenter per dag (kboed), en oppgang på 70 kboed sammenlignet med året før.
Gassproduksjonen var på 113 millioner standard kubikkmeter (mill. Sm3) per dag, som er en økning på elleve prosent sammenlignet med året før. Økningen skyldes i hovedsak høyere gassproduksjon fra Troll etter kapasitetsøkning på Kollsnes, men også robust og stabil produksjon fra felt som Oseberg og Dvalin. Gjennomsnittlig realisert gasspris var 4,50 mot 5,76 NOK per Sm3 året før. Årsaken til lavere gasspriser er sammensatt, men skyldes i hovedsak lavere etterspørsel, høy import av LNG og høye lagernivåer i Europa.
Væskeproduksjonen var 354 kboed, en reduksjon på 1 kboed sammenlignet med året før. Reduksjonen i væskeproduksjon skyldes primært naturlig produksjonsfall og revisjonsstanser på flere modne felt. Effekten ble delvis motvirket av ny produksjon fra Breidablikk som startet opp i 2023. Gjennomsnittlig realisert oljepris var 82 mot 83 USD per fat året før. Målt i norske kroner ble oljeprisen 871 mot 876 NOK per fat året før. Den marginale reduksjonen i oljepris sammenlignet med fjoråret skyldes vekst i global oljeproduksjon og lavere etterspørselsvekst, men effekten ble dempet av frivillige produksjonsrestriksjoner blant OPEC+ medlemmene og høyere geopolitisk risiko.
Kontante investeringer var 49 milliarder kroner, 18 milliarder kroner høyere enn året før. Økningen skyldes primært oppkjøpet av sentral gassinfrastruktur på 13 milliarder kroner, samt investering i tilknyttet selskap på 6 milliarder kroner. Ekskludert oppkjøpet og investering i tilknyttet selskap ble investeringer i underkant av 1 milliard kroner lavere enn året før. Reduksjonen skyldes mindre produksjonsboring på Troll, Visund og Statfjord Øst, samt lavere investeringsnivå på Breidablikk og Dvalin etter oppstart. Nedgangen ble delvis motvirket av høy aktivitet på flere prosjekter i gjennomføringsfasen som Troll fase 3, Snøhvit og Ipra. I tillegg har det blitt gjort mer produksjonsboring på felt som Haltenbanken Vest, Tyrving og Johan Castberg.
Totale driftskostnader var 72 milliarder kroner, 14 milliarder kroner lavere enn året før. Reduksjonen skyldes lavere kostnader relatert til kjøp av tredjeparts gass og delvis reversering av tidligere nedskrivninger. Nedgangen ble delvis motvirket av økte produksjonskostnader.
Kostnader for kjøp av tredje parts gass var 5 milliarder kroner, 10 milliarder kroner lavere enn året før. Nedgangen skyldes i hovedsak lavere gasspriser i kombinasjon med reduserte volumer. Deler av nedgangen skyldes også at man har effektuert ny LNG-modell under avsetningsinstruksen med effekt fra 1. januar 2024. Den nye modellen innebærer at Petoro ikke lenger er med på tredjepartshandelen med LNG, med unntak av Shell-avtalen som ble inngått i 2020 og løper ut 2025.
Produksjonskostnadene var 24 milliarder kroner, 1 milliard kroner høyere enn året før. Økningen skyldes generell økning i drifts- og vedlikeholdskostnader på flere felt, delvis motvirket av reduserte kostnader til strøm og miljøavgifter.
Transportkostnadene var 11 milliarder kroner, som er på nivå med året før.
I 2024 er det reversert tidligere nedskrivninger på Martin Linge på 2 milliarder kroner, mot nedskrivninger på til sammen 5 milliarder i 2023. Hovedårsaken for reverseringen er oppdatert vurdering av gjenværende reserver.
Totale leteutgifter var i underkant av 3 milliarder kroner, hvorav netto 1,4 milliarder kroner er aktivert som balanseførte letekostnader.
Resultat etter finansposter var 232 milliarder kroner, 34 milliarder kroner lavere enn året før. Reduksjonen skyldes i hovedsak lavere inntekter som følge av reduserte gasspriser. Nedgangen ble delvis motvirket av økt salg av gass, reduserte kostnader for kjøp av tredjepartsgass og delvis reversering av tidligere nedskrivninger.
Bokførte eiendeler var 298 milliarder kroner per 31. desember 2024. Eiendelene består i hovedsak av driftsmidler tilhørende feltinstallasjoner, rør og landanlegg, samt kortsiktige kundefordringer. Egenkapitalen var ved årets slutt 200 milliarder kroner, som er en økning på 12 milliarder kroner sammenlignet med året før. Økningen skyldes at overføring til Staten er 12 milliarder lavere enn årets regnskapsmessige resultat. Samlet gjeld utgjorde 98 milliarder kroner, hvorav 72 milliarder var relatert til estimat for fremtidige fjerningsforpliktelser. Fjerningsforpliktelsene falt med 3 milliarder kroner sammenlignet mot 2023, primært som følge av økt diskonteringsrente.
Ved utgangen av året var porteføljens forventede gjenværende reserver 4 129 millioner fat oljeekvivalenter (o.e.), en nedgang på 346 millioner fat o.e. sammenlignet med utgangen av 2023. Reservetilveksten var 43 millioner fat o.e. og kommer hovedsakelig fra Oseberg, Gullfaks og Martin Linge. Med en produksjon på 389 millioner fat o.e. ga dette en reserveerstatningsgrad på 11% sammenlignet med 16% i 2023 og 49% i 2022. Tilleggsopplysninger
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter årsregnskapet for SDØE. Ved avslutningen av den årlige revisjonen utsteder Riksrevisjonen sin revisjonsberetning som oppsummerer konklusjonen fra arbeidet. Resultatet av revisjonen vil bli rapportert innen 1. mai 2025.
Styret har engasjert PwC til å foreta finansiell revisjon av SDØE-regnskapet som ledd i selskapets internrevisjon. PwC avgir som intern revisor en revisoruttalelse til styret i Petoro AS om årsregnskapet etter kontantprinsippet og etter regnskapsprinsippet i henhold til internasjonale revisjonsstandarder.